VesaHelkkula

Vanhustemme hoitojärjestelmä kaipaa remontin

Julkisuudessa esiintyy jatkuvia hätähuutoja omaisten, alan ammatilaisten, median ja juristienkin suunnalta vanhustemme ala-arvoisista kohtaloista ja suoranaisesta heitteellejättämisestä hoitoprosesseissamme. Hiljattain nähty Tasemummot-ohjelma TV:ssä oli vain yksi näkymä jäävuoren huipusta. Vanhustenhoito ja sosiaalitoimen organisaatiot ovat täynnä alan ammatilaisia, jotka vilpittömällä  ja vakaumuksellisella tavalla työskentelevät parhaansa mukaan ikäihmisten hyvinvoinnin eteen. Yhteiskunnan käyttämä taloudellinen panostus on suuri ja kasvaa kaiken aikaa. Tästä huolimata vahustenhoito ei toimi. Väitän, että kriittinen parannuskohta on hoitoprosessien ja hoidon johtamisen kunnon remontti !


Olen itse kohdannut omien iäkkäiden vanhempieni sairastumisen kautta Helsingissä hoitoprosessit, jossa niiden toimimattomuuden vuoksi tehdään toistuvasti virheellisiä sijoituspäätöksiä ja hoitoon liittyviä virheitä, kuten kuten hälytysrannekkeiden järjestämisen unohduksi, ja ikäihmisten siirtelyä paikasta toiseen ilman ihmisen kannalta toimivaa perustetta. Sekä yhteisiä varoja tuhlataan, että vanhat ihmisemme kärsivät. Olen eri sairaaloissa ja laitoksissa kohdannut toistuvasti vanhoja ihmisiä, jotka ovat pysäyttäneet minut ja asiallisesti esitelleet itsensä ja pyytäneet apua: heille ei ole selvitetty hoitosuunnitelmaa ja ymmärrys hoitosuunnitelmasta on epäselvä tai puuttuu.

Mielestäni ydinongelma on se, että hyvin vaativaa asiantuntemusta tarvitsevassa toimintaprosessissa puuttuu todellinen päätöksentekijä, joka aidosti ja perehtyen tutustuu ihmisen tilanteeseen. Sairaalaympäristössä lääkäreille on annettu auktoriteetti, jota useimmiten ei vanhojen ihmisten siirtyessä paikasta toiseen osata ottaa tai ei voida ottaa. Aktiivinen terapeutti voi esimerkiksi ottaa tosiasiallisen päätöksen vanhan ihmisen kotiuttamisesta. Samalla yläpäästä tulee paineet kotiuttaa vanha ihminen "hinnalla millä hyvänsä", koska on hurskaalta kuulostavalta tavalla päätetty, että ihmisen tulee voida asua kotonaan niin pitkään kuin mahdollista. Jatkuvan parantamisen periaatteeseen kuuluvat asiakaspalautteiden keräämiset loistavat poissaolollaan.

Vanhustenhoitamisen prosessit ja johtaminen kaipaa oleellisen remontin ja uudelleenajattelun, jossa näiden arvokkaiden ihmisten erittäin vaativan hoitoketjukokonaisuuden johtamiseen tulee panostaa aivan toisella tavalla. Jos johtamisen laatu olisi samalla tasolla vaikkapa autotehtaassa, niin meillä ei tulisi prosessista ulos ainuttakaan laadukasta autoa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Se "remontti" on viimeiset 10-vuotta, pitempäänkin, ollut resursseiden alasajoa säästöjen aikaansaamiseksi. Laitospaikkojen poistaminen ja nykymuotoinen kotihoito on käytännössä heitteillejättöä
Bisnestä, hyvääkin sellaista, saadaan toki aikaiseksi. Pelkkä lässyttäminen asiasta on lähinnä puukon kääntämistä haavassa. Odottakaas, kun omaisenne joutuu järjestelmän rattaisiin.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

"Potilaan itsemääräämisoikeus on sosiaali- ja terveydenhuollon johtava periaate. Potilaslain mukaan potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan."

https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/potilaan-as...

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

"Potilaan itsemääräämisoikeus on sosiaali- ja terveydenhuollon johtava periaate. Potilaslain mukaan potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan."

Melkoista sanahelinää.

Käyttäjän SannaHakkyra kuva
Sanna Hakkyra

Ymmärrän tämän sarkasmina.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Jossakin asiassa sentään ihan oikeaa parannusta näkyvissä - ilman sarkasmia:

Keränen: "Vammaisen itse­mää­rää­mi­soi­keus paranee uudessa vammais­pal­ve­lu­laissa"

https://www.suomenmaa.fi/?app=NeoDirect&com=6/3/42...

Toimituksen poiminnat